Deze tool is in eerste instantie bedoeld voor alle organisaties uit het brede culturele veld in Vlaanderen en Brussel: van klein tot groot, met of zonder subsidies, met een regionale, landelijke of internationale werking.
Organisaties en individuen buiten deze primaire doelgroep (bv. individuele kunstenaars en middenveldorganisaties die hun eigen erfgoed beheren) kunnen deze tool ook gebruiken.
Bedenk vooraf hoe je organisatie tot het meest bruikbare resultaat komt. Er zijn verschillende manieren om deze tool in te vullen:
Bij elke stelling krijg je de mogelijkheid om een toelichting te noteren die meer context geeft bij de reden waarom je een bepaalde score hebt toegekend, welke overwegingen je hebt gemaakt of welke elementen je in rekening hebt gebracht. Dat is niet alleen nuttig om met de resultaten aan de slag te gaan binnen je organisatie. Het is ook handig om na te gaan of je vooruitgang hebt geboekt wanneer je de tool een volgende keer invult.
Je organisatie inschatten draagt subjectiviteit in zich. Dat is eigen aan zelfevaluatie en is op zich dus geen probleem. Om de impact van verschillende interpretaties te verkleinen, vragen we je om je door de onderstaande richtlijnen te laten inspireren bij het toekennen van een score:
Deze tool peilt naar vijf aspecten binnen de werking van je organisatie die bepalen hoe digitaal matuur ze is:
Een digitaal mature organisatie hoeft niet noodzakelijk alles maximaal digitaal te doen. Het is belangrijker om op een doordachte manier om te gaan met digitale evoluties en er binnen je organisatie mee aan de slag te gaan waar dat nuttig is.
De vijf categorieën waarin de stellingen zijn onderverdeeld, wegen elk voor twintig procent door in je totaalscore. Binnen de categorieën krijgen sommige stellingen meer gewicht dan andere. De weging werd in samenspraak met vertegenwoordigers uit de brede culturele sector bepaald.
Enkel meemoo heeft toegang tot alle ingevulde gegevens. Derden (inclusief de Vlaamse overheid) krijgen standaard enkel toegang tot geanonimiseerde gegevens. Concreet betekent dat dat je naam, je subcategorie in de deelsector van het culturele veld en de genoteerde toelichtingen worden verwijderd.
Nadat je de tool hebt ingevuld, kun je zelf kiezen welke gegevens je precies deelt met anderen (bv. collega-organisaties, de Vlaamse overheid en onderzoekers).
Voor aanvullende informatie, raadpleeg de privacy disclaimer op deze website.
Heb je een vraag? Is iets onduidelijk? Heb je assistentie nodig bij het invullen van deze tool? Neem dan contact op met meemoo. Een medewerker helpt je graag verder.
Mijn organisatie heeft een visie die rekening houdt met de uitdagingen en kansen die de digitale transformatie in de samenleving biedt.
Een visie met betrekking tot o.a. het aanbod aan en de interactie met doelgroepen, interne werkprocessen, de vaardigheden van personeel, de financiële situatie en het informatiebeheer.
Mijn organisatie maakt in haar beleidsdocumenten duidelijk dat ze open staat voor digitale veranderingen.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Collectieplan bevat strategie m.b.t. verwerving en bewaring van born digital materiaal. In het duurzaamheidsbeleid is aandacht voor digitale duurzaamheid. Als er een informatieplan is, wordt daarin ook aandacht besteed aan het eigen digitale archief.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
In het duurzaamheidsbeleid is aandacht voor digitale duurzaamheid. Als er een informatieplan is, wordt daarin ook aandacht besteed aan het eigen digitale archief.
Mijn organisatie heeft in haar beleidsdocumenten een duidelijke visie en strategie geformuleerd over de rol die digitale tools en processen spelen bij het bereiken van haar doelstellingen.
Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie heeft een duidelijke visie en strategie geformuleerd m.b.t het beter bereiken van een specifieke doelgroep, de publieksbeleving en -participatie, een efficiëntere ticketverkoop/planning,...
Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie heeft een duidelijke visie en strategie geformuleerd m.b.t. een beter bereik van een specifieke doelgroep, de publieksbeleving en -participatie, efficiënte inschrijvingen/ticketverkoop/planning...
Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie heeft een duidelijke visie en strategie geformuleerd m.b.t het beter bereiken van een specifieke doelgroep, de publieksbeleving en -participatie, een efficiëntere ticketverkoop/planning,...
Bibliotheken
Mijn organisatie heeft een duidelijke visie en strategie geformuleerd m.b.t. een beter bereik van een specifieke doelgroep, de publieksbeleving en -participatie, een kwalitatiever/efficiënter/duurzamer beheer van collectie (incl. ontleningen), een efficiëntere ticketverkoop/planning,...
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie heeft een duidelijke visie en strategie geformuleerd m.b.t. een beter bereik van een specifieke doelgroep, de publieksbeleving en -participatie,…
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie heeft een duidelijke visie en strategie geformuleerd m.b.t. een beter bereik van een specifieke doelgroep, de publieksbeleving en -participatie, een kwalitatiever/efficiënter/duurzamer collectiebeheer (incl. bruiklenen), een efficiëntere ticketverkoop/planning,...
In mijn organisatie begrijpt iedereen die er professioneel werkzaam is het beleid rond de digitale werking van de organisatie.
Mijn organisatie heeft een actieve digitale bewaarstrategie die vertaald is in acties om belangrijke digitale documenten voor een lange termijn te bewaren en toegankelijk te maken.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Steunpunten en ondersteunende organisaties
De digitale bewaarstrategie heeft betrekking op de zorg voor digitale collecties en metadata, maar ook op het eigen, interne digitale archief (back-ups, duurzame bestandsformaten, digitale preserveringsacties,…).
Sociaal-culturele organisaties
De digitale bewaarstrategie heeft betrekking op de zorg voor digitale data en het eigen, interne digitale archief (back-ups, duurzame bestandsformaten, digitale preserveringsacties, ...).
Mijn organisatie past haar digitale strategie aan aan nieuwe technologieën, trends en veranderende wetgeving en aan de manier waarop die een impact kunnen hebben op haar digitale werking.
De digitale strategie van mijn organisatie heeft aandacht voor o.a. virtual/augmented reality, clouddiensten, open data, de wetgeving rond auteursrecht en de bescherming van persoonsgegevens.
Mijn organisatie stelt haar medewerkers tijd en middelen ter beschikking om nieuwe ideeën te ontwikkelen over digitale transformatie die haar werking of bepaalde werkprocessen kunnen verbeteren.
Mijn organisatie stelt tijd en middelen ter beschikking om met bepaalde software en services te experimenteren in de bestaande processen.
Mijn organisatie gaat met nieuwe ideeën over digitale transformatie aan de slag. Een selectie ervan wordt concreet gerealiseerd.
Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. nieuwe distributiemodellen (bv. streaming), kunsten bij een publiek brengen met behulp van digitale technologieën.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. digitale registratie en opvolging van bruiklenen, online reserveren van stukken voor raadpleging in leeszaal en nieuwe distributiemodellen (bv. streaming).
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. nieuwe distributiemodellen (bv. streaming) en vormingen (bv. e-learning en webinars).
Kunsten (productie)
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. nieuwe distributiemodellen (bv. streaming), artistieke productie met behulp van digitale technologieën.
Bibliotheken
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. digitale magazijnaanvragen en nieuwe distributiemodellen (bv. streaming).
Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. nieuwe distributiemodellen (bv. streaming), kunsten bij een publiek brengen met behulp van digitale technologieën.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. nieuwe distributiemodellen (bv. streaming) en vormingen (bv. e-learning en webinars).
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie gaat aan de slag met nieuwe ideeën over o.a. nieuwe distributiemodellen (bv. streaming), datamining en vormingen (bv. e-learning en webinars).
Mijn organisatie verzekert dat ze voldoende deskundigheid bezit (in huis of via externen) om digitale veranderingen binnen de organisatie te managen.
In mijn organisatie zijn vaardigheden aanwezig i.v.m. sociale media, audiovisuele productie in functie van communicatie, analyse van websitegebruik en andere data in functie van beleid, …
Mijn organisatie maakt de nodige tijd en middelen beschikbaar om digitale veranderingen binnen de organisatie te managen.
Mijn organisatie maakt tijd en middelen beschikbaar om het gebruik van sociale media, audiovisuele productie in functie van communicatie, analyse van websitegebruik en andere data in functie van beleid, … te managen.
Mijn organisatie speelt maximaal in op de noden, wensen en behoeften van haar doelgroepen op het vlak van digitale communicatie door alle relevante digitale communicatiekanalen te gebruiken.
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. communicatie via e-mail, web chat, chat bots, sociale media, specifieke apps,... en trok hier gepaste conclusies uit om haar communicatie bij te sturen.
Mijn organisatie heeft een goed zicht op de (veranderende) digitale noden, wensen en behoeften van haar doelpubliek met betrekking tot haar kernactiviteiten.
Kunsten (productie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. ticketing, nieuwe vormen van participatie, digitale contextuele info bij artistieke producties (tekstueel, beeld, audiovisuele previews),...
Kunsten (presentatie) & Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. ticketing, nieuwe vormen van participatie, digitale contextuele info bij artistieke producties (tekstueel, beeld, audiovisuele previews), streaming van concerten,...
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. ticketing, nieuwe vormen van participatie, digitale content, scanning on demand, beschikbare digitale informatie over collectie (tekstueel, beeld, audiovisuele previews),...
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. ticketing, nieuwe vormen van participatie, digitale content, beschikbare digitale informatie over collectie (tekstueel, beeld, audiovisuele previews),...
Bibliotheken
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. ticketing, ontlenen van digitale content (e-books, streaming), beschikbare digitale informatie over collectie (tekstueel, beeld, audiovisuele previews), scanning on demand,...
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. inschrijvingen, nieuwe vormen van participatie, manieren waarop digitale informatie wordt aangeboden,...
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie heeft onderzoek verricht naar de noden/wensen/behoeften m.b.t. inschrijvingen/ticketing, manieren waarop digitale informatie wordt aangeboden en ontvangen,...
Mijn organisatie gebruikt de evaluatiegegevens van de digitale interactie met haar doelgroepen om haar digitale strategie vorm te geven.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie evalueert bv. de ticketverkoop, het websitebezoek, de raadpleging van de online collectie en het volgen van sociale media.
Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie evalueert bv. de ticketverkoop, het websitebezoek en het volgen van sociale media.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie evalueert bv. het websitebezoek, de raadpleging van de online collectie en het volgen van sociale media.
Kunsten (productie)
Mijn organisatie evalueert bv. het websitebezoek en het volgen van sociale media.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie evalueert bv. de inschrijvingen, het websitebezoek, de raadpleging van de online collectie en het volgen van sociale media.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie evalueert bv. de inschrijvingen/ticketverkoop, het websitebezoek, de raadpleging van de online collectie en het volgen van sociale media.
Mijn organisatie gebruikt vormen van digitale communicatie en marketing die nieuw voor haar zijn om de interactie met haar doelgroepen te optimaliseren.
Mijn organisatie gebruikt sociale media op een doordachte manier, heeft een aanbod van door het doelpubliek gewaardeerde content, is aanwezig op platformen waar het doelpubliek zich reeds bevindt, doet suggesties op maat, plaatst online advertenties, gebruikt search engine optimalisation (SEO), besteedt aandacht aan de online toegankelijkheid voor personen met een beperking, ...
Mijn organisatie stuurt, indien nodig, haar communicatie bij op basis van de evaluatie van de impact van haar digitale communicatieacties.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie volgt en evalueert het effect van bv. nieuwsbrieven en posts op sociale media, de betrokkenheid/tevredenheid van haar doelgroepen en de ticketverkoop.
Kunsten (productie)
Mijn organisatie volgt en evalueert het effect van bv. nieuwsbrieven en posts op sociale media, de betrokkenheid/tevredenheid van haar doelgroepen en de verkoop/spreiding van artistieke producties.
Bibliotheken
Mijn organisatie volgt en evalueert het effect van bv. nieuwsbrieven en posts op sociale media, de betrokkenheid/tevredenheid van haar doelgroepen, de ticketverkoop en het aantal gebruikers van aangeboden diensten.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie volgt en evalueert het effect van bv. nieuwsbrieven en posts op sociale media, de betrokkenheid/tevredenheid van haar doelgroepen en de inschrijvingen.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie volgt en evalueert het effect van bv. nieuwsbrieven en posts op sociale media, de betrokkenheid/tevredenheid van haar doelgroepen en de inschrijvingen/ticketverkoop.
Mijn organisatie presenteert zichzelf, waar dat nodig is, op een herkenbare, consistente manier via alle communicatiekanalen die voor haar relevant zijn.
Mijn organisatie presenteert zich op een consistente manier in o.a. 'real life', op tv, in print, online en op sociale media.
Mijn organisatie brengt op een geslaagde manier haar aanbod en dienstverlening bij haar doelgroepen door verschillende digitale communicatiemiddelen in te zetten.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie doet aan succesvolle dienstverlening via bv. de eigen website(s)/apps, e-mail, web chat, sociale media, webshop en websites/apps van derden (o.a. portalen).
Bibliotheken
Mijn organisatie doet aan succesvolle dienstverlening via bv. de eigen website(s)/apps (o.a. online betalen van lidgeld/boetes en online reserveren), e-mail, web chat, sociale media, webshop en websites/apps van derden (o.a. portalen).
Mijn organisatie biedt online toepassingen aan waarop haar doelgroepen zelfstandig de informatie kunnen terugvinden die een antwoord biedt op hun courante vragen.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie biedt bv. een online zoekfunctie en een FAQ-pagina op de website aan.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie biedt bv. een online zoekfunctie, een FAQ-pagina op de website, thematische websites en e-learning aan.
Mijn organisatie begeleidt de personen die hulp nodig hebben bij het zelfstandig vinden van een antwoord met behulp van de aangeboden tools of portalen.
Mijn organisatie biedt hulp via bv. balie, telefoon, chat, chat bots, e-mail, sociale media en apps.
Mijn organisatie biedt digitale tools aan die haar doelgroepen in staat stellen om op een gebruikersvriendelijke manier digitale inhoud te creëren. De doelgroepen participeren zo digitaal, en worden co-creator.
Mijn organisatie maakt hiervoor gebruik van o.a. sociale media, multimedia-upload, crowdsourcing (bv. via Wikimediaplatformen) en het openstellen van digitale communicatiekanalen voor derden (bv. blog).
Mijn organisatie anticipeert op de digitale transformatie in de samenleving door na te gaan of het zinvol is om haar aanbod en diensten bij te sturen.
Mijn organisatie kan de laatste drie jaar terugblikken op de geslaagde verwezenlijking van digitale vernieuwingen die haar aanbod of dienstverlening verbeteren.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie zette in op bv. het verhogen van digitale geletterdheid, de implementatie van nieuwe digitale technologieën (3D-printing, virtual/augmented reality), de implementatie van een online gifteknop, upgrades van bestaande tools, integreren van nieuwe ontwikkelingen in bestaande tools en een webshop.
Bibliotheken
Mijn organisatie zette in op bv. het verhogen van digitale geletterdheid, de implementatie van nieuwe digitale technologieën (3D-printing, virtual/augmented reality), de implementatie van een online gifteknop, online formulier voor aankoopsuggesties, upgrades van bestaande tools, integreren van nieuwe ontwikkelingen in bestaande tools en een webshop.
Mijn organisatie heeft digitale initiatieven gerealiseerd die passen in haar beleid rond de digitale werking van de organisatie.
Mijn organisatie heeft haar beleid met betrekking tot bv. participatie, meertaligheid en online toegang voor gebruikers met een beperking geïmplementeerd.
Wanneer dat een meerwaarde heeft, maakt mijn organisatie haar aanbod en dienstverlening altijd maximaal beschikbaar via digitale communicatiemiddelen.
Mijn organisatie maakt haar kernactiviteit zichtbaar met behulp van haar eigen online kanalen.
Kunsten (productie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie biedt online bv. informatie over het artistieke aanbod aan.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie biedt online bv. een collectiecatalogus, databanken en informatie (bv. over infrastructuur) aan.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie biedt online bv. informatie ter ondersteuning van doelgroepen beeldbanken en databanken aan.
Kunsten (presentatie)
Mijn organisatie biedt online bv. informatie over of een captatie van het artistieke aanbod aan en informatie over infrastructuur.
Bibliotheken
Mijn organisatie biedt online bv. een collectiecatalogus en informatie over het aanbod van (gemeenschapsvormende) activiteiten aan.
Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie biedt online bv. informatie over infrastructuur en over het aanbod van (gemeenschapsvormende) activiteiten aan.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie biedt online bv. informatie over het aanbod van (gemeenschapsvormende) activiteiten aan.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie biedt online bv. informatie over infrastructuur, het aanbod van activiteiten, informatie ter ondersteuning van doelgroepen, databanken en een collectiecatalogus aan.
Mijn organisatie zorgt ervoor dat haar kernactiviteiten vlot vindbaar en toegankelijk zijn via onder meer zoekmachines, sociale media en portalen van derden.
Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Sociaal-culturele organisaties
De kernactiviteit van mijn organisatie is o.a. toegankelijk via databanken en platformen (bv. Uitdatabank). Mijn organisatie doet aan search engine optimalisation (SEO).
Bibliotheken & Steunpunten en ondersteunende organisaties
De kernactiviteit van mijn organisatie is o.a. toegankelijk via collectiecatalogi, databanken en platformen (bv. Uitdatabank). Mijn organisatie doet aan search engine optimalisation (SEO).
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
De kernactiviteit van mijn organisatie is o.a. toegankelijk via collectiecatalogi, databanken en platformen (bv. Archiefbank Vlaanderen, ODIS, Google Culture, Ergoedapp/Erfgoedkaart, Uitdatabank en Europeana). Mijn organisatie doet aan search engine optimalisation (SEO).
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
De kernactiviteit van mijn organisatie is o.a. toegankelijk via databanken en platformen (bv. Uitdatabank, Erfgoedapp/Erfgoedkaart). Mijn organisatie doet aan search engine optimalisation (SEO).
Mijn organisatie geeft duidelijk aan of de online inhoud die ze ter beschikking stelt hergebruikt mag worden, en onder welke voorwaarden.
Mijn organisatie communiceert op haar online kanalen duidelijk wat de rechtenstatus is, wie de rechthebbenden zijn en onder welke copyrightlicenties (bv. Creative Commons) hergebruik mogelijk is.
Mijn organisatie moedigt haar doelgroepen actief aan om gebruik te maken van haar digitale aanbod en diensten.
Mijn organisatie zet relevante vormen van digitale dienstverlening in die nieuw zijn voor haar.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Bibliotheken
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, e-learning (webinars, MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers, werkruimte met computers, content beschikbaar stellen op externe platformen, online betaalsystemen, e-books, e-readers en een digitaal kranten-/tijdschriftenarchief.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs) en content beschikbaar stellen op externe platformen.
Kunsten (productie)
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Kunsten (presentatie)
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers en content beschikbaar stellen op externe platformen.
Sociaal-culturele organisaties
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mogelijke relevante vormen zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Mijn organisatie volgt en evalueert de impact van de media die ze voor haar dienstverlening inzet.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Bibliotheken
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, e-learning (webinars, MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers, werkruimte met computers, content beschikbaar stellen op externe platformen, online betaalsystemen, e-books, e-readers en een digitaal kranten-/tijdschriftenarchief.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs) en content beschikbaar stellen op externe platformen.
Kunsten (productie)
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Kunsten (presentatie)
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers en content beschikbaar stellen op externe platformen.
Sociaal-culturele organisaties
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), touchscreen displays, gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mogelijke media zijn o.a. mobiele apps, e-learning (bv. webinars en MOOCs), gratis wifi voor bezoekers, content beschikbaar stellen op externe platformen en online betaalsystemen.
Medewerkers uit verschillende geledingen van mijn organisatie werken goed samen aan de realisatie van haar digitale werking en worden daarbij ook gepast aangestuurd.
In mijn organisatie bestaan afspraken over wie welke taken rond digitale initiatieven opneemt. De verantwoordelijkheden daarover staan duidelijk in de taakomschrijving van de betrokken medewerkers. Alle collega's zijn geïnformeerd over de gemaakte afspraken.
In mijn organisatie vormen werknemers die met digitale initiatieven bezig zijn geen eiland op zich. Ze zijn werkzaam in alle geledingen van de organisatie.
Mijn organisatie beschikt over de nodige digitale vaardigheden en expertise om efficiënt digitaal te werken, en doet – waar relevant – een beroep op externe dienstverleners.
Mijn organisatie beschikt bv. over een interne IT-medewerker en/of kan beroep doen op externe dienstverleners (bv. bedrijven en/of ondersteunende organisaties uit de cultuursector zoals steunpunten en expertisecentra).
Mijn organisatie werkt permanent aan de ontwikkeling van digitale vaardigheden die haar personeel nodig heeft (levenslang leren).
Mijn organisatie zet in op opleiding/bijscholing en kennisdeling, en houdt rekening met de digitale vaardigheden bij aanwervingen.
Mijn organisatie beperkt de manuele (analoge) processen tot het minimum wanneer er een digitaal equivalent beschikbaar is dat efficiënter is en toegevoegde waarde biedt.
Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. zaalverhuur, e-learning,...
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. bruiklenen, zaalverhuur, webshop, e-learning en scanning on demand.
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. zaalverhuur, e-learning en scanning on demand.
Kunsten (productie)
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. zaalverhuur, webshop...
Kunsten (presentatie)
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. zaalverhuur.
Bibliotheken
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. scanning on demand, zaalverhuur, aankoopsuggesties en e-learning.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. zaalverhuur, e-learning, webshop en inschrijvingen.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie brengt dit in de praktijk bij processen en diensten zoals bv. zaalverhuur, e-learning, webshop en webinars.
Mijn organisatie stelt haar werknemers de benodigde werkinstrumenten ter beschikking om digitaal te werken.
Mijn organisatie biedt haar personeel o.a. geschikte hardware, software, cloudservices, een goede internetverbinding, gebruiksrechten op bedrijfshardware (zelf software mogen installeren), VoIP aan.
Mijn organisatie zorgt voor een vlotte en efficiënte omgang met interne informatie en houdt daarbij rekening met de privacygevoeligheid van onder andere personeelsadministratie of persoonsgegevens van derden.
Mijn organisatie houdt bij de informatieverzameling en -doorstroming (bv. met behulp van een CRM-systeem) rekening met de GDPR-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en rechtenbeheer.
Mijn organisatie baseert haar beleid op gegevens over haar werking en de context waarin ze werkt.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
De aspecten waarover mijn organisatie gegevens verzamelt zijn bv. de tijdsbesteding van medewerkers, personeelsplanning, publieksbereik en gebruik van diensten.
Bibliotheken
De aspecten waarover mijn organisatie gegevens verzamelt zijn bv. de tijdsbesteding van medewerkers, personeelsplanning, publieksbereik, ontleningen en gebruik van diensten.
Mijn organisatie gebruikt efficiënte en gebruiksvriendelijke technologische systemen of software, op maat van de eigen medewerkers. Er bestaan afspraken en overeenkomsten over dagelijkse digitale processen. Er is een goede samenwerking met betrouwbare leveranciers.
Mijn organisatie werkt bv. samen aan documenten in een mappenstructuur, en de leveranciers zijn aanspreekbaar bij problemen en zorgen voor regelmatige updates van de gebruikte software.
Mijn organisatie gebruikt efficiënte en gebruiksvriendelijke technologische systemen of software, op maat van het doelpubliek.
Mijn organisatie gebruikt systemen/software die een maximale toegankelijkheid verzekeren voor mobiele apparaten, personen met een beperking,...
Mijn organisatie gebruikt duurzame technologie of software die goed op elkaar aansluit.
Mijn organisatie houdt rekening met een goede interoperabiliteit, onafhankelijkheid frontend website van achterliggende systemen, een goede documentatie van systemen, aanspreekbaarheid door andere systemen met behulp van API's (Application Programming Interface) en de gevaren van een vendor lock-in (exitstrategie, gebruik van opensourcesoftware waar mogelijk). Mijn organisatie neemt ecologische duurzaamheid als voorwaarde op bij de aanbesteding van IT-diensten en -systemen.
Mijn organisatie werkt waar mogelijk met andere organisaties samen bij het gebruik van IT-systemen.
Mijn organisatie werkt samen met andere organisaties (bv. in de vorm van groepsaankopen) bij het gebruik van o.a. hardware, storage, ticketingsystemen, planningssoftware, collectiebeheersystemen, databasesoftware, CRM-software en shared services.
Mijn organisatie gebruikt – waar relevant – standaarden, externe thesauri, linked (open) data …
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie) & Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie gebruikt standaarden en authorities zoals OAI-PMH, RDF, JSON, SPARQL, Dublin Core, AAT (Art & Architecture Thesaurus), TGN (Getty Thesaurus of Geographic Names), ULAN (Union List of Artist Names), CONA (Cultural Objects Name Authority), Iconclass, RKDartists, VIAF (Virtual International Authority File), Wikidata, ODIS, Archiefbank Vlaanderen en Geonames, en beschrijvingsstandaarden zoals MARC21, Basisregistratie, Cometa, ISAD(G).
Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie gebruikt standaarden en authorities zoals OAI-PMH, RDF, JSON, SPARQL, Dublin Core, RKDartists, VIAF (Virtual International Authority File), Wikidata en Geonames.
Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie gebruikt standaarden en authorities zoals WorldCat, OpenVLACC, OAI-PMH, RDF, JSON, SPARQL, Dublin Core, RKDartists, VIAF (Virtual International Authority File), Wikidata en Geonames.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie gebruikt standaarden en authorities zoals OAI-PMH, RDF, JSON, SPARQL, Dublin Core, RKDartists, VIAF (Virtual International Authority File), Wikidata en Geonames.
Mijn organisatie waakt over de betrouwbaarheid en duurzaamheid van haar digitale informatie.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie heeft oog voor cybersecurity, verzekert goede back-ups en een duurzame toegang tot digitale informatie door gebruik van PIDs/URI's (persisent identifiers/uniform resource identifiers). Mijn organisatie maakt gebruik van duurzame bestandsformaten en een e-depot.
Kunsten (productie) & Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie) & Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Sociaal-culturele organisaties & Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie heeft oog voor cybersecurity, verzekert goede back-ups en een duurzame toegang tot digitale informatie door gebruik van PIDs/URI's (persisent identifiers/uniform resource identifiers). Mijn organisatie maakt gebruik van duurzame bestandsformaten.
In mijn organisatie zijn de processen die te maken hebben met een fysieke dienstverlening digitaal, waar dat een meerwaarde heeft.
Bibliotheken & Cultuurcentra en gemeenschapscentra
Mijn organisatie biedt bv. online bruikleenaanvraag, online zaalverhuur, webshop, e-learning, scanning on demand, zelfuitleenbalies en de mogelijkheid tot online verlengen aan.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie)
Mijn organisatie maakt gebruik van ticketscanners en biedt bv. digitale bruikleenregistratie, online zaalverhuursysteem, webshop, e-learning en scanning on demand aan .
Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie biedt bv. online inschrijvingsformulieren en e-learning aan.
Kunsten (productie)
Mijn organisatie biedt bv. webshop of online offertes/boekingen aan.
Kunsten (presentatie)
Mijn organisatie biedt bv. webshop, online zaalverhuur of online offertes/boekingen aan.
Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie biedt bv. webshop, online zaalverhuur, e-learning of online offertes/boekingen aan.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie biedt bv. online zaalverhuur, e-learning, webshop, mogelijkheid tot online giften en online inschrijvingen aan.
Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie biedt bv. online zaalverhuur, e-learning, webshop en webinars aan.
In mijn organisatie zijn de digitale processen die te maken hebben met een fysieke dienstverlening zodanig verfijnd dat manuele handelingen tot het minimum beperkt blijven.
Cultureel erfgoed (collectiebeherende organisatie) & Cultureel erfgoed (dienstverlenende organisatie)
Mijn organisatie heeft manuele processen m.b.t. personeelsadministratie, boekhouding, ticketing, reserveringen voor evenementen/rondleidingen, verzamelen van cijfergegevens,... grotendeels vervangen door digitale processen.
Kunsten (productie)
Mijn organisatie heeft manuele processen m.b.t. personeelsadministratie, boekhouding, ticketing, offertes/boekingen,... grotendeels vervangen door digitale processen.
Kunsten (presentatie) & Kunsten (ontwikkeling, participatie, reflectie)
Mijn organisatie heeft manuele processen m.b.t. personeelsadministratie, boekhouding, ticketing, zaalverhuur offertes/boekingen,... grotendeels vervangen door digitale processen.
Bibliotheken
Mijn organisatie heeft manuele processen m.b.t. personeelsadministratie, boekhouding, digitale magazijnaanvragen, ontleningen (bv. RFID-machine), reserveringen voor evenementen/rondleidingen, herinneringsmails, wijziging van persoonsgegevens, lidmaatschappen (bv. via hogescholen/universiteiten),... grotendeels vervangen door digitale processen.
Cultuurcentra en gemeenschapscentra & Steunpunten en ondersteunende organisaties
Mijn organisatie heeft manuele processen m.b.t. personeelsadministratie, boekhouding, ticketing, reserveringen voor evenementen/rondleidingen, verzamelen van cijfergegevens,... grotendeels vervangen door digitale processen.
Sociaal-culturele organisaties
Mijn organisatie heeft manuele processen m.b.t. personeelsadministratie, boekhouding (bv. fiscale attesten aan donateurs), inschrijvingen, verzamelen van cijfergegevens,... grotendeels vervangen door digitale processen.